18 maj 2015
Prenumerera på Sveriges Viktigaste Jobb

Goda exempel

Se hur andra gör

Läs om hur kommuner och landsting använder Sveriges Viktigaste Jobbs material och på olika sätt arbetar med sina arbetsgivarvarumärken.

  • Västmanlands viktigaste jobb
    För ungefär 2 år sedan startade Landstinget i Västmanland ett omfattande arbete med sitt arbetsgivarvarumärke och HR-processerna som har gjort stor skillnad i antalet besök på ltv.se/jobb och antal ansökningar.
  • Stolta medarbetare visar upp Motala kommun

    Motala kommun har låtit 12 stolta medarbetare berätta om sig själva och sitt arbete. Detta för att visa upp all den kompetens och allt det positiva arbete som görs i kommunen.
  • Kungsör använder Sveriges Viktigaste Jobb i många kanaler
    Kungsörs kommun har tagit till sig Sveriges Viktigaste Jobbs budskap och grafiska manér och använt det i sitt rekryteringsarbete. Både på webben, i trycksaker och jobbannonser har materialet kommit till användning. 
  • Så kan ni kommunicera Sveriges viktigaste jobb
    Nu har vi samlat exempel på hur kommuner, landsting och regioner använder Sveriges viktigaste jobbs material i olika sammanhang.
  • Hemlig agent-film visar upp ingenjörsbredden i kommunen

    Med sju medverkande ingenjörer från kommunen har Luleå kommun tagit fram en film som visar upp bredden bland ingenjörsyrkena. Filmens uttryck och musik är inspirerad av filmerna om James Bond.
  • Västra Götalandsregionens quiz lockade på mässa
    Med ett quiz de själva tagit fram genom en gratistjänst lyckades Västra Götalandsregionen locka till sig många nior på en gymnasiemässa. Quizet var populärt bland ungdomarna och en effektiv budskapsspridare.
  • Högstadieelever i Kinda passar för Sveriges viktigaste jobb
    En tydlig bild och kunskap om vad det innebär att arbeta i kommunen ökar skolelevers intresse för att själva göra det i framtiden. För att väcka elevernas intresse för jobben arrangerar Värgårdsskolan i Kinda kommun en heldag i framtidens tecken.
  • Modevisning visar upp yrkesbredden i landstinget
    Få unga vet att det inom landstinget finns många fler saker att jobba med än vård. För att öka kunskapen och intresset för de olika jobben som finns arrangerade Norrbotten läns landsting därför en modevisning under en rekryteringsmässa för gymnasieungdomar.
  • Kommunprao i Arvika
    Som en del i arbetet med att möta rekryteringsutmaningarna och samtidigt hjälpa unga att hamna mer rätt i sina val av gymnasieutbildning införde Arvika kommun praktik för högstadieelever redan i årskurs sju.
  • Musikvideo om jobben i vården och omsorgen
    Helsingborgs Stad har tagit ett nytt grepp för att locka unga att arbeta med vård och omsorg. Tillsammans med humorgruppen Infallet har de gjort en musikvideo som visar vad omsorgsjobben innebär.
  • Feriejobbare introducerades på biografen i Piteå
    Ungefär 600 ungdomar i åldrarna 15-17 år kommer att feriejobba i Piteå kommun i sommar. För att introducera de nya medarbetarna i kommunens verksamheter bjöd arbetsgivaren in ungdomarna till en informationsträff med tillhörande biofilm.
  • Film om att jobba i Vetlanda kommun
    Att göra filmer där yrkesambassadörer berättar om sina jobb för att marknadsföra sig som arbetsgivare är populärt. I Vetlanda kommun har man gjort en sådan film med Sveriges viktigaste jobbs material.
  • #Kommunbattle
    Flertalet kommuner och landsting marknadsför sina jobb genom att låta medarbetare berätta om sina jobb på Instagram. Lunds kommun och Malmö Stad valde att ta det ett steg längre genom att starta världshistoriens första kommunbattle.
  • Tekniksprånget väcker ungas intresse
    Hittills har 34 kommuner, landsting och kommunala bolag engagerat sig i Tekniksprånget som ger ungdomar möjlighet till praktik inom ingenjörsyrket. Fram till den 16 november pågår antagningen till vårens praktikomgång.
  • En videoserie om att jobba i Malmö stad
    Malmö stad har lanserat en videoserie för att visa olika yrken som finns inom välfärden. Filmerna är en del av satsningen att bygga Malmö stads arbetsgivarvarumärke i sociala medier med syftet att öka intresset för att jobba i staden.
  • Musikvideo för att locka sjuksköterskor
    Personalen på Ortopedkliniken på Norrlands Universitetssjukhus(NUS) i Umeå ligger bakom succén till musikvideon för att få fler att söka jobb på avdelningen.
  • Introduktion för sommarjobbare i Söderhamns kommun
    I sommar får 175 ungdomar sommarjobb i Söderhamns kommun. De ska jobba inom bland annat äldreomsorg, förskolor, parkförvaltningen, ekonomienheten, HR-avdelningen och turism.
  • Elva kommuner i norr ger unga akademiker ingång till välfärden
    Samarbetet Trainee norra Norrland är ett nytt traineeprogram riktat mot unga akademiker. Det är speciellt för de som under sin studietid inte haft tillgång till praktik eller annan möjlighet att komma i kontakt med arbetslivet.
  • Signe provar på ingenjörsyrket i Nacka kommun
    Signe Hanson Wallgren har via Tekniksprånget fått praktikplats i Nacka kommun där hon testar på ingenjörsyrket. Det har gått drygt en månad sen hon började som praktikant, men känner redan nu att det är väldigt givande.
  • Ny praktik för grundskoleelever i Luleå
    20 grundskolelever i Luleå praktiserade på kommunens olika förvaltningar i början av våren 2014.
  • Två traineeröster från Örnsköldsviks kommun
    Inför höstens omgång tog Örnsköldsviks kommun emot två traineer som ska arbeta på kommunen i nio månader. Det här är deras erfarenheter drygt två månader sedan starten.
  • Traineeprogram med högt söktryck
    I norra Norrland har åtta kommuner tillsammans startat ett traineeprogram för akademiker. Inför starten denna höst var det 12 traineeplatser som skulle tillsättas och totalt sökte 400 personer. Johanna Näslund, personaldirektör och Helena Bodén, personalchef på samhällsbyggnadsförvaltningen, från Örnsköldsvik kommun berättar om traineeprogrammet i Örnsköldsvik.
  • Kommunmedarbetares vardag blir fotoutställning
    För ett år sedan startade Lunds kommun ett Instagramkonto som ett sätt att stärka arbetsgivarvarumärket. Kontot visar upp medarbetarnas jobbvardag. Nu har kommunen gjort en fotoutställning av de bästa bilderna. Utställningen ”Vi gör skillnad” visas för allmänheten på Lunds centralstation under hela hösten.
  • Sveriges Viktigaste Jobb-knappar stärker arbetsgivarvarumärket
    Örebro kommun har tagit fram Sveriges Viktigaste Jobb-knappar för medarbetare och chefer, som de kan ha på sig till vardags. Knapparna används också för att visa upp kommunen som arbetsgivare vid mässor och möten med andra organisationer.
  • Göra skillnad x 29
    I boken Göra Skillnad x29 berättar medarbetare i Sunne, Torsby, Munkfors och Årjängs kommuner om välfärdsjobben. Boken togs fram för att visa bredden av yrken i en kommun och varför de upplevs av medarbetare som intressanta och engagerande jobb.
  • Söderhamns kommun arrangerade jobbmässa för studenter och arbetssökande
    I november bjöd Söderhamns kommun in studenter och arbetssökande till en mässa för att berätta om vilka jobb som finns i kommunen. Cirka 1300 besökte Yrkeskompassen för att lyssna på föredrag och testa olika aktiviteter i montrar.
  • Emmaboda visar upp de kommunala jobben i kalender
    Varje år delar Emmaboda kommun ut cirka 6000 gratis miljökalendrar till invånare och företagare i kommunen. Temat för 2015-års upplaga är ”Yrken inom Emmaboda kommunkoncern”.
  • Göteborgs stad introducerar högstadieelever till välfärdsjobben
    Genom att tillsammans med studie- och yrkesvägledare arrangera arbetsmarknadsdagar för högstadieelever marknadsför Göteborgs stad sina jobb mot den yngre målgruppen.
  • Framtiden är din
    Ovanåkers kommuns socialförvaltning behöver rekrytera 250 personer inom de närmaste åren. För att möta rekryteringsutmaningen har kommunen startat kampanjen Framtiden är din – och din framtid är vår framtid.
  • Introduktion för sommarjobbare i Söderhamns kommun
    I sommar får 175 ungdomar sommarjobb i Söderhamns kommun. De ska jobba inom bland annat äldreomsorg, förskolor, parkförvaltningen, ekonomienheten, HR-avdelningen och turism.
  • Kreativt användande av ringen
    Landstinget Dalarna genomförde en förändring av Sveriges Viktigaste Jobb-ringen inför rekryteringssatsningen Träffa Dalarna. Med förändringen ville man skapa en specifik koppling till Dalarna.
  • Strömsund använder Sveriges Viktigaste Jobb i årlig almanacka
    Varje år gör Strömsunds kommun en almanacka med ett speciellt tema. I år har Sveriges Viktigaste Jobb fått äran att vara temat för almanackan.
    – Vi använder Sveriges Viktigaste Jobb som tema för att skapa intresse för de yrken som det kommer finns ett behov av inom kommunen, säger Anders Andersson, kommunchef Strömsunds kommun.
  • Numera är ringen i alla Linköpings annonser
    Linköpings kommun tog i våras fram en mall för hur kommunens jobbannonser ska se ut. Det är en kombination av den egna grafiska profilen och Sveriges Viktigaste Jobbs ringlogga. Alla Linköpings annonser innehåller numera ringen.
  • Färgglada kassar sprider budskap om Sveriges viktigaste jobb
    I Nässjö har kommunen jobbat aktivt för att stärka det interna varumärket och för att få medarbetarna att känna sig stolta över sitt yrke. När projektet Medarbetaråret avslutades i maj valde kommunen att ta fram egna Sveriges Viktigaste Jobb-kassar. Kassarna delades ut till 600 medarbetare på den stora avslutningspicknicken.
  • Askersunds personalredovisning och Sveriges Viktigaste Jobb
    När Eva-Karin Eriksson, personalsekreterare på Askersunds kommun, skulle ta fram årets personalredovisning ville hon använda sig av den grafik som Sveriges Viktigaste Jobb erbjuder i Verktygslådan. Men som icke-kommunikatör kände Eva-Karin Eriksson att vissa förkunskaper skulle underlätta.
  • Tillväxtdagen i Halmstad
    På den årliga tillväxtdagen i Halmstad, som i år hölls den 15 mars, når Region Halland ut till både en intresserad allmänhet och till framtidens medarbetare inom välfärden. Nytt för den här gången var valet att använda material och bildspråk från Sveriges Viktigaste Jobb.
  • Luleås tv-kampanj – en succé
    Med tv-reklam nådde Luleå kommun ut till julhelgens hemvändare. En riktad rekryteringskampanj fick stort genomslag hos just den målgruppen.
  • Umeå kommun når ut till ungdomarna
    Den 14 februari i år anordnades arbetsmarknadsmässan Utbildning & Rekrytering i Umeå. Till sin välbesökta monter hade kommunen använt sig av material ur Verktygslådan.
  • Traineeprogram och hemvändarsatsning i Gävle
    Gävle kommun arbetar för att locka nyutexaminerade studenter till arbeten i kommunen. Ett exempel är det kommuninriktade traineeprogram som startats upp. Ett annat är hemvändardagar som kommunen anordnat i Stockholm.
  • Anebys viktigaste jobb
    Stora pensionsavgångar och rekryteringsbehov. Aneby kommun, med cirka 6000 invånare står inför samma utmaning som många andra kommuner. Genom projektet Anebys Viktigaste Jobb har man med små resurser stärkt arbetsgivarvarumärket.
  • Medarbetaråret i Nässjö
    I slutet av november anordnade Nässjö kommun en internmässa för att inspirera och engagera sina medarbetare. Mässan besöktes av 1 900 av kommunens totalt 2 500 medarbetare, och över 75 arbetslag visade upp sina verksamheter.
  • Gotländska studiemässor och interna chefsdagar
    Region Gotland arbetar med Sveriges Viktigaste Jobb både internt och externt.
  • Linköping lade i kompetensväxeln
    I slutet av september var det upptakt för satsningen Kompetensväxeln i Linköping. Intresset var stort och över 500 personer hade tagit sig dit. Under upptakten visades Sveriges Viktigaste Jobb-filmen, och man kunde ta del av de 31 budskapsaffischerna samt Magasinet.
  • Värmländskt fokus på Sveriges Viktigaste Jobb
    ”Jag är stolt över att arbeta här”, berättar Fatou, akutsjuksköterska i Karlstad i senaste numret av Landstinget i Värmlands personaltidning Intryck. Tidningens oktobertema är Sveriges Viktigaste Jobb.

Tipsa:


User information

Captcha *

Tack för att du hjälper oss!