26 maj 2015
Prenumerera på Sveriges Viktigaste Jobb

Film om att jobba i Vetlanda kommun

Att göra filmer där yrkesambassadörer berättar om sina jobb för att marknadsföra sig som arbetsgivare är populärt. I Vetlanda kommun har man gjort en sådan film med Sveriges viktigaste jobbs material.

– Filmen kom till med anledning av att vi haft svårt att rekrytera till vissa tjänster och vi tänkte att om vi lägger ut en film med stolta medarbetare så är det enklare att få spridning än om vi skriver en text på vår facebooksida, säger Annelie Jönsson kommunikatör Vetlanda kommun.

Vetlanda kommun publicerade filmen på Youtube och Facebook en fredagseftermiddag. När Annelie kom tillbaka till jobbet på måndagen därpå hade filmen visats över 7 000 gånger trots att de hade omkring 1 400 följare på Facebook.

– Det finns en styrka i att vi är kommunens största arbetsgivare och att de allra flesta kommuninvånare har en släkting eller kompis som jobbar hos oss. Många av dem som såg filmen kände igen personerna som var med. Tack vare det så spreds filmen väldigt snabbt, säger Annelie.

Annelie berättar att filmen bidragit till ökad stolthet internt bland medarbetare.

– De medarbetare som är med i filmen är ännu stoltare efter att ha sett filmen och vi på kommunikationsavdelningen får förfrågningar om att göra fler filmer eftersom andra medarbetare också vill berätta om sina jobb på det här sättet, säger Annelie.

I filmen har kommunen använt Sveriges Viktigaste Jobbs logotyp och den används även i platsannonser och på alla webbsidor som rör jobben.

– Vi har valt att ha Sveriges Viktigaste Jobbs material som vår röda tråd i all kommunikation kring kompetensförsörjning och rekrytering, säger Annelie.

Hämta Sveriges Viktigaste Jobbs material

Vetlanda kommuns HR-chef Laszlo Palfi berättar att de kommer att fortsätta marknadsföra jobben på liknande sätt.

– Vi har inlett ett arbete med att vinkla vår hemsida till att passa jobbsökande ännu bättre än den gör i dagsläget. Exempelvis kommer vi att lyfta våra exjobb och praktikplatser tydligare på webben. Vi kommer också att fortsätta utveckla våra fysiska möten med akademiker. För att lyckas med detta är samarbetet mellan HR och kommunikation en förutsättning, säger Laszlo.

Tips till arbetsgivare som vill göra en liknande film

  • Tätt samarbete mellan HR och kommunikation.
  • Se till att avsätta mycket tid. Produktionen av filmen tog uppskattningsvis två månader med förberedelser, filmning och klippning.
  • Våga testa!

Läs mer

Tipsa:


User information

Captcha *

Tack för att du hjälper oss!