14 januari 2016
Prenumerera på Sveriges Viktigaste Jobb

Luleås tv-kampanj – en succé

Med tv-reklam nådde Luleå kommun ut till julhelgens hemvändare. En riktad rekryteringskampanj fick stort genomslag hos just den målgruppen.

I Luleå kommun finns gott om jobb. Så man beslutade att i rekryteringssyfte också nå ut till alla utflyttade som under jul och nyår vänder hemåt. En reklamfilm togs fram, som under två veckor visades regionalt i TV4. Resultatet lät inte vänta på sig. Den statistik som finns visar att kommunens hemsida om lediga jobb hade mer än 3000 unika besökare på bara två veckor. Filmen snurrade också på Facebook och Youtube, och genom Twitter nådde man ut till ytterligare intresserade.

- Vi är väldigt nöjda med det genomslag som kampanjen har haft. Filmen fick otroligt bra spridning bland intresserade och vi har lockat tusentals besökare till kommunens jobbsidor, säger Åsa Thomtén Jacobsson som jobbar med rekryteringsstrategi på Luleå kommun.

Förra året hade man i kommunen totalt 550 lediga jobb som utannonserades, och Åsa Thomtén Jacobsson tror inte att det kommer bli färre i år.
- Ovanpå det har vi alla sommarjobb kommer att ska utlysas, så rekryteringsbehoven kommer att vara fortsatt stora, säger hon.

På kommunens sida om lediga jobb har man också en sida om kommande rekryteringar. Där skriver man om befattningar som ännu inte är utlysta, men som man vet kommer att bli det inom överskådlig tid. När man har tagit fram sidan om kommande rekryteringar har formspråket från Sveriges Viktigaste Jobb varit en viktig inspiration.
- Magasinets omslag tittade vi mycket på när vi tog fram den banner som vi använder där, säger Åsa Thomtén Jacobsson.

Artiklen publicerades första gången 2013-03-06

Tipsa:


User information

Captcha *

Tack för att du hjälper oss!