18 november 2015
Prenumerera på Sveriges Viktigaste Jobb

Västra Götalandsregionens quiz lockade på mässa

Med ett quiz de själva tagit fram genom en gratistjänst lyckades Västra Götalandsregionen locka till sig många nior på en gymnasiemässa. Quizet var populärt bland ungdomarna och en effektiv budskapsspridare.

På Västsveriges största gymnasiemässa, Gymnasiedagarna, erbjöd Västra Götalandsregionen ungdomarna att tävla i ett quiz med hjälp av sina egna mobiler. Det visade sig vara mycket populärt.

TV

- Vi byggde ett eget quiz med hjälp av gratistjänsten Kahoot. Vi hoppades att det skulle locka unga att komma till oss, men vi hade inte trott att det skulle bli så stor anstormning, säger Maria Arup, kommunikatör på Västa Götalandsregionen.

Quiz-verktyget Kahoot

Quizet var ett bra verktyg för att sända ut flera viktiga budskap flera gånger om, på ett interaktivt sätt.

Mobil

- Quizet handlade om oss som organisation, våra uppdrag och några av våra yrken. Vi har ju en särskild utmaning att försöka förklara vad en region är och vilka jobb som finns hos oss. Det väckte många frågor om jobb och framtid och det var precis det vi ville uppnå. Våra budskap handlade om att det finns massor med jobb hos oss de kommande åren (15 000) och att man kan välja bland ett hundratal yrken om man vill jobba hos oss, säger Maria Arup.

Maria fortsätter om erfarenheterna och lärdomarna av att ha använt testet, det får till exempel inte ta för lång tid att genomföra.

Tröja

- Vi startade med 16 frågor men märkte snabbt att det upplevdes som för långt, vi kortade därför ned till 10 frågor. Vårt quiz tar i genomsnitt 3-7 minuter att köra igenom och det körs på tid. Svarsalternativen visas på en storbildskärm och deltagarna använder sina mobiler för att besvara frågorna. De flesta tävlade med sina kompisar, andra med sig själva. Det som förvånade oss var att många unga valde att göra om quizet flera gånger på raken för att få bättre poäng! Våra priser tog slut under sista dagen på mässan, men ungdomarna fortsatte tävla ändå.

Västra Götalandsregionens monter, där quizet presenterades, var utsmyckad med budskapsaffischer från Sveriges Viktigaste Jobb. Samma budskap hade tryckts upp på färgglada t-shirts som personalen i montern hade på sig.

Tipsa:


User information

Captcha *

Tack för att du hjälper oss!